Tillbaka till Startsidan

HISTORIK
Anders "Engan" Engstedt

Från motorintresse till motocrossförare in i stötdämparvärlden.

Som en liten grabb följde jag med föräldrarna och morfar till SMK Gävles crossbana Vretas och såg storheter som Bill och Storken, fast korvgubben var intressant han också. Sedan blev man fast i crossen, först med trampcykel, sedan med moppar och gamla motorcyklar i diken och stigar.
Min 118cc HVA Rödmyra
ombyggd till crosscykel.
När man sedan skrapat ihop pengar på sommarjobb och julledighet från skolan. Var det att skaffa en riktig motocrosscykel. Ringde till Jardenberg i Malmö så långt hemifrån som möjligt så ej föräldrarna skulle kunna lämna tillbaka crossen. Jag vill åka cross punkt slut!
Min långväga cross från Jardenberg i Malmö.

Då var det bara att sätta igång med att skaffa begagnade kläder, verktyg o.d. samt ordna plats i vedboden eller ladugården hos morfar och mormor. Sedan dess har det rullat på med ca 20 crosscyklar.


Utanför ladan hos mormor.

Mitten på 70-talet började riktiga utvecklingen av crossfjädringen, då var jag nyfiken, kapade ramar och lade eller ställde stötdämparna och byggde om gafflarna. Redan första säsongen skadade jag mig och läkarna ville ej operera min axel, för jag kunde bli stelopererad, men de gav med sig efter min envishet efter flera besök samt med orden att jag fick skylla mig själv. Jag vill åka cross punkt slut!

Skadan hade jag problem med hela crosskarriären från början av 70-talet in på 80-talet. Med många besvikelser men med många roliga minnen och en vilja som kan försätta berg. Jag vill åka cross punkt slut!

Början av 1980-81 så hände det mycket konstiga saker med dessa som körde Yamaha med monofjädring i bak. Så då tog jag det som en utmaning att lösa det. När det blev så bra och många killar kom och ville ha hjälp så var jag igång med företagsidén ”stötdämpardoktor”.  Sedan jobbade jag med stötdämpare, gafflar, och styrdämpare av alla de slag. Koni, Bielstein, Kayaba, Showa, Fox och WP och gick en dagskurs på Öhlins hur man servar deras egna stötdämpare. Då blev det cross, enduro folk som anlitade mig. 1983-84 nämnde en Yamaha handlare att tävlingskotrarna hade fjädrings problem fram, varken Yamaha eller en annan stötdämpartillverkare kunde lösa problemet. Så en ny utmaning att lösa, sagt och gjort började göra om och sedan nästa utmaning tillverka helt nya när original stötdämparna ej räckte till. Efter det körde alla Yamaha sponsrade förare med Engans.

Vid den tiden var en duktig tävlingsförare vid namn Sven-Erik Revelj över till USA och körde då Yamaha för Aaen Performance. Och jag tog kontakt med Olof Aaen i USA och han blev intresserad. När SM-finalen gick i Sveg 1984-85 och Sven-Erik Revelj var där för att testa dämpare för Aaens räkning. Därefter levererade jag en pall stötdämpare till Aaen i USA. Efter detta tog jag kontakt med Duells i Göteborg och då gick verkligen tillverkningen igång på stötdämpare för snöskoter. Sedan dess är Duells återförsäljare för eftermarknaden för skoter och ATV.
S-E Revelj i USA.

Det finns även ett dyrare sortiment som vi säljer direkt. Och vid det här laget har vi levererat original monterat till Ski-Doo i Canada, specialfordon i USA, ambulanser i Europa, specialbilar i Norge och Sverige, kustbevakningens båtar över världen. Samt även till tävlingsfordon inom skiftande områden inom MC, Bil och Snöskoter och till flertal världsmästare och svenska mästare med våra stötdämpare. Och även inom handikapp och industriverksamhet.
Vi huserar sedan 1996 i nya lokaler i Forsbacka. Vi har ca 25st utbildade serviceställen i Sverige på Engans.


Krister Johansson SKI-Doo Racing Team, flertal SM och EM guld.
Roliga och mindre roliga speciella stötdämpar och fjädringsminnen från mitt eget tävlande inom motocross till egen tillverkning utav stötdämpare till det mesta användningsområden.

1973 När jag körde 125cc RM som sedan blev SM som gick på Rörberg SMK Gävle. Och hade byggt om bakfjädringen med framflyttade stötdämpare på Husqvarnan, med bättre funktion som följd som sedan blev orginalvinkel på HVA 1974. När sedan starten gick och jag blev avprejad i första böjen, men kör upp mig genom fältet och efter några varv märkte avståndsmässigt att jag körde fortare än killarna i täten. Vilket medförde att jag fick en kick när jag visste att vissa av killarna körde VM. Men plötsligt släppte framdrevet, det vara bara att bryta.


HVA 125cc
1974 Gick in i en ny säsong på HVA 250cc med bra kondition, men med trasslande axel. Också med skapliga resultat men med t ex flertal vurpor i ledning men med många törnar. Med dessa smällar året före i samverkan med attackerande körning, satte det sig i psyket så i varje start var jag sist iväg som det stod i tidningen men var med i tätgänget när heatet var över. Så därför var jag topprankad inför J-SM med tidningsreportage före och med på plats i Sala vid J-SM finalen. Men körde bara träning med lånat specialskydd från Dalarna till min krånglande axel. Som tyvärr inte fungerade. Detta år testades Girlingstötdämpare, Bilsteingasstötdämpare och sedan Kawasaki fabriksstötdämpare jag fått från Olle Pettersson-Strängnäs. En gammal VM åkare som då höll i Kawasakis fabriksteam och utvecklade deras crosscyklar. Det var intressant att följa deras utveckling samt att prova fabriksgrejer.

Bilder från reportage med lokaltidningen helgen före J-SM.

Sedan blev det lumpen 1975 och mest problem med crossen 1976-78 när jag skulle ta mig tillbaka men med ett större intresse för att testa och vad man kunde göra med fjädringsgrejer.

OSSA 250cc till vänster var en rolig cykel, men med växellåds problem varje gång. HONDA 250cc till höger, ej färdigutvecklad, men enda cykel det fanns att byta in OSSAN emot.
1976 När jag gjorde om min Honda 250 cross med stötdämpar lutning bak och gjorde ett misstag som blev superbra.

1979 När jag testade fjädring inför en tävling med sugande sandbana i Avesta och helgen efter SMK Storvik (Torsåker) med jorddel och sanddel med millimetrar och viktfördelning o.d. Kunde jag riktigt känna kunskapen om att utkristallisera vad man kan göra med fordonet för maximal följsamhet på så olika underlag och böjar. Att det psykologiskt känns jätteviktigt när man går fram till start. Och det medförde även i lokaltidningen med huvudrubrikerna med topplaceringar att Anders Engstedt går mot en toppsäsong.

Vad dessa erfarenheter de två helger gjorde känner jag att jag har med mig när testningar görs med olika fordon med eller utan utvändig returjustering o.d. När vi testar ambulanser, crosscyklar, roadracing, isracing, snöskoter o.d. med viktfördelningar, centrifugaler och sedan när jag nu senare tillverkar egna stötdämpare kan testa längre med konstruktioner för hög och lågfart, temperaturer, vikter och uthålligheter. Vid den tidpunkt då jag måste flytta från ladan hos mormor som jag huserat i höll på att ramla ihop. Och när jag har ledsnat på att alltid ha dåligt med pengar och på att få nya skador lade jag av i mitten av 80-talet, och började fundera på att starta firma och bli stötdämpardoktor.

1981 När Yamaha hade sina problem med monoshock fjädringar 1980-81 och när jag testade med egna detaljer invändigt och utvändigt och det blev så bra att Bosse Högberg Gävle körde med hela säsongen efter J-SM guldet.

1983 När jag löste Yamaha skoterproblem i fram och jag började tillverka helt egna stötdämpare. Och Aaen Performance ringde från USA och berättade att Steve Houle USA vunnit VM i snöskotercross med Engans.

1991 När isracingcyklarna från Jawa började med stötdämpare bak och SM finalen avgjordes med första och andra plats med de två i Sverige som kommit över fjädringscyklar och med Engans.

Och Posa senare samma år i Assen Holland slåss om VM guldet från ledning efter första heat första dagen till omkörning om guldet mot en ryss andra dagen som slutar i bortdömning och en silverplats att ta hem.

1995 När samtliga förare i VM-finalen i isracing i Hamar Norge har plockat av alla konkurrentstötdämpare och samtliga körde med Engans. Samt Posa Serenius vann VM-guld.
Posa in fighting spirit.
1994 När Tony Rickardsson speedway vann sitt första VM-guld i Vojens Danmark gladdes jag med honom när jag satt framför tv-n och såg att han körde över mållinjen som Världsmästare och jag tänkte tillbaka på året som gått. Det var en nyhet med stötdämpare på ena sidan gaffeln. De hade problem med gummiband som satt som original, dessutom med många olyckor. Så jag tog fram egna stötdämpare och tillverkade massa olika funktioner på fjädrar. Dessa fick anställda på fjäderfabriken lämna över efter vägen som jag senare tog upp på väg till något tävlingstillfälle i Sverige för Tony Rickardssons åkande i Polen, England och Sverige.

När vi gick upp till grova utvändigt justerbara med kompression och retur på snöskoter, som ej konkurrenterna har. Och testföraren Peder Svensson Lynx vinner SM-guld första året. Samt att sedan de efterföljande åren nästan alla i SM-toppen olika märken kör med Engans grova.

När man känner att ambulanspersonalen blir så nöjda, när de har så specifika önskemål som t ex kunna köra fort följsamt, skriva journaler och ge sprutor under gång. Och andra specificerade önskemål som man kan tackla när förfrågningarna kommer.

När vi går in i Rallybiten tillsammans med Mats Thorzelius Mitsubishi och han vinner flera sträckor på SM och värsta konkurrenten Flodin måste byta stötdämpare mellan asfalt och grus. Och Mats bara justerar om och vinner båda sträckorna.

2009 När jag fick förfrågan om att titta till en kille som hade stora problem i Road Racing SM och jag ställde om fjädringen fram och bak med olika viktfördelningar och justeringar. Och han går direkt upp och krigar om seger.

Samt naturligtvis inom skotercrossen när Daniel Olofsson äntligen vinner SM som alltid har varit nummer 2 i SKI-DOO teamet och sedan Krister Johanssons flertal SM och EM guld samt flertal guld med E:son, K. Dahlmans, J. Strandberg, T. Åberg och många fler.

Crosskart: Flertal SM guld med P. Andersson, M. Huldén och P. Bergström m.fl.

Backe och isbana MC: Flertal SM guld med Sikberg/ Andersson m.fl.

Isracing MC: med flertal VM guld och SM guld med flertal ryssar, Posa och Stefan S m.fl.

ATV MC: Jesper Rosling Dansk Mästare 4-hjulingscross.

TRIAL MC: Eddie Karlsson Svensk och Nordisk J-Mästare 2010.

DRAGRACING MC: Peter Bjurström SM guld 2010.

HANDIKAPPANPASSADE FORDON: När jag kunde hjälpa till för att rörelsehindrade kan komma ut i naturen med roliga sommar och vinter aktiviteter

KUSTBEVAKNINGSBÅTAR: När jag kunde hjälpa kustbevakningens personal i USA att komma åter ut på vattnet. Efter att de fått blod i urinen när de körde snabba båtarna och måste ha landtjänst.
HUR KOM DET HÄR TILL?
Jo, jag börjar fundera runt förare, andra kontakter och samarbetspartners som kan tänkas kunna göra både spännande, roliga och intressanta evenemang. För det är inte så många som har så olika kontakter. Så vips var det igång…

Youtubelänkar:
Engans Vinterfestival 2007
Engans Motorfestival

Länkarna ovan visar filmklipp på youtube. Se Olle Olsson göra backflip på en 4-hjuling för första gången i Europa med Engans stötdämpare på Engans Vinterfestival 2007.